Luchian

56,00 lei

Să mestece două culori se pricepe oricine. Dacă ai suflet, trebuie să-l arăți: în artă pe vorbă nu te crede nimeni.
Ștefan Luchian. Pe de o parte: meșteșugul, tehnica și teoria asupra artei, pe de alta: harul, ins-pirația și lucrul nestăvilit, neîngrădit de norme sau șabloane. Luchian, dăruit în totalitate culorii, vorbește puțin și încearcă să picteze mult, căci, pentru el, „isprava pe panză” e ceea ce contează, ceea ce reflectă cu adevărat „sufletul” artistului și ceea ce poate dăinui și lumina secolele. Emoția e starea creatorului, iar sinceritatea viziunii programul său artistic. Astfel, odată cu numele lui, se deschide în pictura romanească un nou drum, al picturii moderne, antiacademice, aflate în acord cu descoperirile impresioniștilor în cultura occidentală. Prin articolul aflat sub semnătura lui Theodor Enescu, poate cel mai devotat cercetător al operei lui Ștefan Luchian, și ilustrația bogată, fiind prezentate tablouri din cele mai insemnate muzee și colecții particulare, albumul de față depune o mărturie asupra caracterului în egală măsură îndrăzneț, inovator și personal, singular al artei marelui pictor.

Variantă bilingva română-franceză

Categories: ,

Description

Luchian – Să mestece două culori se pricepe oricine. Dacă ai suflet, trebuie să-l arăți: în artă pe vorbă nu te crede nimeni. Ștefan Luchian. Pe de o parte: meșteșugul, tehnica și teoria asupra artei, pe de alta: harul, ins-pirația și lucrul nestăvilit, neîngrădit de norme sau șabloane. Luchian, dăruit în totalitate culorii, vorbește puțin și încearcă să picteze mult, căci, pentru el, „isprava pe panză” e ceea ce contează, ceea ce reflectă cu adevărat „sufletul” artistului și ceea ce poate dăinui și lumina secolele. Emoția e starea creatorului, iar sinceritatea viziunii programul său artistic.

Astfel, odată cu numele lui, se deschide în pictura romanească un nou drum, al picturii moderne, antiacademice, aflate în acord cu descoperirile impresioniștilor în cultura occidentală. Prin articolul aflat sub semnătura lui Theodor Enescu, poate cel mai devotat cercetător al operei lui Ștefan Luchian, și ilustrația bogată, fiind prezentate tablouri din cele mai insemnate muzee și colecții particulare, albumul de față depune o mărturie asupra caracterului în egală măsură îndrăzneț, inovator și personal, singular al artei marelui pictor.

Mélanger deux couleurs est à la portée de chacun. Si tu as de l’esprit, tu dois le montrer : dans l’art personne ne te croit sur parole.
Ștefan Luchian. D’une part : l’art, la technique et la théorie de l’art, d’autre part : le talent, l’inspiration et le travail sans cesse, au-delà des règles et des clichés. Luchian, complètement dévoué à la couleur, parle peu et peint plus, car, pour lui, « l’histoire sur la toile », un vrai miroir de « l’ame » de l’artiste, c’est tout ce qui compte et qui peut traverser et éclairer les siècles. L’émotion c’est l’état d’ame du créateur, tandis que la sincérité de la vision c’est son credo artistique.

Dans l’histoire de la peinture roumaine, son nom ouvre ainsi une nouvelle route, celle de la peinture moderne, anti-académique, en accord avec les découvertes des impressionnistes dans la culture occidentale. L’article sous la signature de Theodor Enescu, probablement le plus fidèle théoricien de l’art de Luchian, et l’illustration très riche, comprenant des tableaux des plus importants musées et des plus renommées collections particulières, confèrent à cet album la valeur d’un témoignage de l’art également courageux, innovateur et singulier du grand peintre.

Reviews

There are no reviews yet.


Be the first to review “Luchian”

Format: 20 x 22 cm
ISBN: 978-973-567-885-2
Nr. pag: 216, carte legată
Data apariției: aprilie 2015
Data reeditării: ianuarie 2020

Theodor Enescu a fost un scriitor, traducător, istoric și critic de artă român. A fost considerat cel mai devotat cercetător al artei lui Ștefan Luchian. A absolvit Facultatea de litere și filosofie a Universității din București, specializându-se în istoria artei cu George Oprescu (1945-1949). A fost angajat la Muzeul național de artă al României în 1950, după care va urma cariera de cercetător la Cabinetul de stampe al Academiei (1951-1954). În 1954 este arestat și condamnat în cadrul procesului “Noica-Pillat”, și va fi închis până la amnistierea cvasigenerală din anul 1964. După eliberare este reintegrat la Institutul de istoria artei din București, fiind pe rând cercetător științific, șef de secție și mult mai târziu a deținut pentru o perioadă de timp conducerea Institutului de Istorie a Artei din București, apoi a fost directorul Muzeului Național de Artă al României de la anul 1990 până în 1995.

Ioana Vlasiu este istoric și critic de artă[1], fiica sculptorului și scriitorului Ion Vlasiu și a Marinei Vlasiu. Deține titlul de cercetător principal gradul I, la Institutul de Istoria Artei „George Oprescu” al Academiei Române și doctor în istoria artei. După absolvire a lucrat la Institutul de Istoria Artei „George Oprescu”, unde a îndeplinit între 1990-1995 funcția de director adjunct.