Albumul „Imaginea turcilor și a tătarilor în arta modernă românească” este materializarea în plan editorial a expoziției cu același nume ce a deschis secțiunea de expoziții temporare din cadrul MIRAS – Muzeul Virtual al Turcilor și Tătarilor din Dobrogea. MIRAS, cuvânt comun limbilor turcă și tătară, înseamnă „MOȘTENIRE”, exprimând astfel scopul muzeului, și anume acela de a aduce în atenția publicului moștenirea istorică și culturală otomană din regiunea Dobrogei. În acest context mai larg, expoziția de artă vizuală este rezultatul unei cercetări în zona artei vizuale moderne românești pentru a vedea modul în care imaginea comunităților de turci și tătari și-a găsit reflexia în opera artiștilor români.
Proiectul Secretariatului General al Guvernului României, Departamentul pentru Relații Interetnice, s-a bucurat de colaborarea a patru muzee importante (Muzeul Municipiului București, Muzeul Național de Artă al României, Muzeul de Artă Constanța, ICEM Tulcea) și include nume importante ale plasticii românești, într-o selecție bogată și deosebit de frumoasă de picturi și lucrări de grafică. Interioarele orientale ale lui Theodor Aman sau Alexandru Satmari, compozițiile monumentale cu turci și tătari ale lui Iosif Iser sau Ștefan Dimitrescu, geamiile și cimitirul tătărăsc parcă împietrite într-un illo tempore ale lui Nicolae Dărăscu, peisajele inundate de soare ale lui Francisc Șirato sau cele de o poezie tremurată, adesea pe fundal marin, ale lui Nicolae Tonitza, pe care se profilează siluete de cadâne, rafinata serie de portrete de tătăroaice ale aceluiași Tonitza, Cafeneaua lui Mamut – colț de liniște și de regăsire sau cișmeaua de la Balcic, chipul mucalit al lui Ahmet Ali, pictat de Jean Alexandru Steriadi, toate invită la descoperirea unei armonii în diversitate, sub semnul cunoașterii și al prețuirii reciproce.
LASĂ UN COMENTARIU